Kreativiteten fick in honom på marknadsföring.
Lukas Lindgren var inne på att läsa till bildproducent när han fick tips från oväntat håll att istället plugga till Digital marknadskommunikatör, vilket han är glad över. Han fick en bredare utbildning och jobb redan innan examen.
Efter gymnasietiden arbetade Lukas Lindgren som säljare. Han trivdes bra men ville ändå vidare och göra något annat. Lukas hittade en utbildning som bildproducent vilket lockade hans kreativa sida, men när hans chef på Elgiganten tipsade honom om utbildningen Digital Marknadskommunikatör kikade han närmare på vad det kunde innebära. ”Jag har ju alltid varit intresserad av att jobba med marknadsföring, så jag tänkte att det skulle kunna passa mig. Att välja denna utbildning kändes som ett klokt val då vi fick med så mycket mer än om jag bara läst till bildproducent”.
Fick fin respons på LIA:n
När Lukas ser tillbaka på studietiden tycker han att det blev en bra kombination av teori och praktik. ”Utbildningen var bredare än vad jag hade trott från början. Vi fick med ekonomi och juridik, vilket är bra att ha koll på när man arbetar med marknadsföring. Under praktiken fick vi jobba mer praktiskt med content på olika sätt, så det var en bra blandning” berättar Lukas. Att få komma ut på LIA blev den avgörande punkten för Lukas när det kom till att få jobb som digital marknadskommunikatör. Det var när han gjorde sin andra och sista praktikperiod på Skobes Bil AB som jobberbjudandet dök upp. ”Vår utbildningsledare tipsade mig om att söka LIA hos Skobes Bil, vilket jag ju också gjorde. Jag fick jättebra stöd under LIA:n. När min handledare gick på föräldraledighet frågade VD:n om jag var intresserad av att fortsätta hos dem då de varit nöjda med hur jag jobbat under min praktik. Det känns så skönt att få den responsen” berättar Lukas. Lukas tackade ja till att fortsätta att arbeta på företaget och har nu tagit vid där hans handledare lämnade det när det var dags för föräldraledighet.
Marknadsföring med nya grepp
Lukas känner sig nöjd över valet av yrke och tycker att hans nuvarande tjänst har stor variation och känns väldigt rolig. ”Jag skulle vilja säga att digital marknadskommunikatör kommer att vara en fortsatt relevant yrkesroll. Allt fler upptäcker att de har arbetat med gamla metoder och behöver ta marknadsföringen till en ny nivå” förklarar Lukas. För att arbeta med dagens marknadsföring krävs verktyg som ligger rätt i tiden, och det anser Lukas att utbildningen gett. Nu ser han med förväntan fram emot att få förkovra sig i sin nya arbetsroll.