Johanna formar talanger genom att ta emot LIA-studerande.
Att ta emot en LIA-studerande (Lärande i arbete) kan kännas som ett stort ansvar, men för Johanna Fasth, redovisningsekonom själv TUC-alumn, har det varit en berikande att vara LIA-handledare och som gynnar både henne och företaget.
En lärorik resa
Johanna minns tydligt sin egen tid som LIA-studerande. Under andra LIA-perioden kom Johanna till OBOS där hon fick bra kontakt med chefen Anders och de andra anställda. ”Det är otroligt viktigt att visa vad man går för. När jag var klar med uppgifterna jag fått kollade jag med de andra om jag kunde avlasta dem” berättar Johanna. LIA-perioden ledde till att Johanna fick ett jobberbjudande på OBOS, där hon verkligen trivts.
Att nu få möjlighet att handleda nya studerande ger henne chansen att erbjuda samma upplevelse till någon annan. ”Det är viktigt att den som kommer ut på LIA känner att de är en del av teamet och att deras arbete faktiskt gör skillnad.”
Vikten av lång praktik
LIA-perioden sträcker sig ofta över en längre period, vilket Johanna ser som en stor fördel. ”Tio veckor är en perfekt tid att verkligen lära upp en praktikant och se vad de går för. På kortare praktikperioder hinner man knappt sätta igång, men här kan man ge de studerande riktiga arbetsuppgifter och se deras utveckling.”
Johanna påpekar också att en längre praktik ger handledarna möjlighet att verkligen lära känna dem och deras förmågor. ”Det blir som en prövotid för både praktikanten och företaget. Vi får se om personen passar in, och praktikanten får känna efter om detta är rätt bransch för dem.”
Här har Johanna märkt av fördelarna med att verkligen lära känna dem som gör sin praktik hos dem. ”Hos oss har vi flera från TUC Yrkeshögskola som jag varit med och lärt upp!”
Handledningens fördelar
Som tidigare LIA-studerande har Johanna en unik insikt i vad praktikanterna går igenom. ”Jag vet vad de har pluggat och på vilken nivå de ligger. Det gör det lättare att anpassa arbetsuppgifterna och ge dem rätt stöd” förklarar hon.
För företaget är det också en möjlighet att testa en potentiell framtida medarbetare i skarpt läge. ”Istället för en arbetsintervju fick jag genom min praktik visa vad jag gick för, vilket ledde till att jag blev anställd.”
Programmet är en bra investering
För den som överväger att ta emot en LIA-praktikant har Johanna ett tydligt råd: ”Prata med praktikanten och var lyhörd för deras intressen. Det handlar om att ge dem utrymme att växa, men också om att vara tydlig med vad som förväntas. Det är en lärorik process för båda parter.”
Att vara handledare är inte bara ett ansvar, det är också en chans att utvecklas. ”När vi förklarar för praktikanterna vad vi gör, inser vi ofta hur mycket vi själva lär oss. Det blir en ömsesidig utveckling” avslutar Johanna.
Att handleda en LIA-praktikant ger inte bara gratis arbetskraft – det ger en möjlighet att forma framtidens arbetskraft och skapa en bättre arbetsmiljö för alla.